mediakoulutus
Lukuvuosi 1.9.2025-29.5.2026
Tämä koulutus tarjoaa kattavan työkalupakin markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Koulutus on suunniteltu kaikille, jotka haluavat oppia sosiaalista mediaa ja kehittää luovia sekä teknisiä taitojaan.
Sisältö
Tämä koulutus tarjoaa kattavan työkalupakin markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Voit olla sisällöntuottaja, yrittäjä tai vasta kiinnostunut esimerkiksi vaikuttajatyöstä. Tämä koulutus on suunniteltu kaikille, jotka haluavat oppia sosiaalista mediaa ja kehittää luovia sekä teknisiä taitojaan, jotta he voivat menestyä digitaalisessa maailmassa.
Koulutuksessa perehdytään myös valo- ja videokuvauksen perusteisiin, jotta opit hallitsemaan visuaalista sisältöä tehokkaasti. Käytännönläheisissä työpajoissa opit mm. valaisua, sommittelua, editointia, jotka auttavat luomaan ammattimaisia kuvia ja videoita. Tutustut graafisen suunnittelun ohjelmistoihin, joiden avulla voit luoda houkuttelevaa graafista sisältöä.
Mediakoulutus koostuu monipuolisista toteutustavoista, jotka mahdollistavat opiskelijoiden aktiivisen osallistumisen ja oppimisen. Koulutuksen aikana opiskelijat saavat laajan ymmärryksen sosiaalisen median maailmasta ja oppivat käytännön taitoja, jotka ovat välttämättömiä sisällöntuotannossa.
Koulutuksen aikana kouluttajat ja vierailijaluennoitsijat tarjoavat luentoja eri aiheista, kuten sosiaalisen median strategioista, vaikuttajamarkkinoinnista ja henkilöbrändäyksestä. Käytännönläheiset työpajat ovat tärkeä osa koulutusta, sillä niissä opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa.
Itsenäiset projektit antavat opiskelijoille tilaisuuden työstää omaa sisältöään ja brändiään. Näiden projektien kautta voidaan hyödyntää opittuja taitoja ja tuoda esiin omaa luovuuttaan, saaden samalla arvokasta kokemusta käytännön työskentelystä. Lisäksi yhteiset palautetilaisuudet luovat mahdollisuuden oppia myös muiden kokemuksista, mikä syventää oppimista ja edistää henkilökohtaista kehittymistä.
Sosiaalisen median strategia ja vaikuttajamarkkinointi
Opit luomaan sisältöstrategiat eri alustoille. miten suunnitella ja luoda kohdeyleisölle sopivaa sisältöä eri kanaviin, kuten Instagramiin, TikTokiin ja YouTubeen.
Algoritmit ja näkyvyys
Lisäksi tutustut miten eri alustojen algoritmit toimivat ja kuinka optimoida sisältöä näkyvyyden maksimoiseksi.
Vaikuttajamarkkinointi ja yhteistyö
Yhteistyöt brändien kanssa, sponsoroidut sisällöt ja kapallisten yhteistöiden suunnittelu. Vaikuttajan vastuut ja läpinäkyvyys.
Henkilöbrändäys ja tarinankerronta
Henkilöbrändin rakentaminen: Koulutuksessa opit, mitä oman brändin rakentaminen tarkoittaa ja kuinka se vaikuttaa yritystoimintaasi. Harjoittelemme myös tarinankerrontaa, jolloin opit luomaan tunnistettavan tarinan brändillesi ja rakentamaan aitoa vuorovaikutusta yleisön kanssa ja miten sitoutamme sen osaksi omaa brändiä.
Sisällöntuotannon tekniikat ja välineet
Kohderyhmä ja analytiikka
Analytiikka on avainasemassa, kun haluamme ymmärtää yleisön/kohdryhmän tarpeet. Koulutuksessa opit käyttämään analytiikkatyökaluja, kuten Instagram Insights, YouTube Analytics & Google Analytics. sekä seuraamaan, mitä yleisösi haluaa. Näiden tietojen avulla osaat luoda dataan perustuvaa sisältöä, joka sitouttaa tehokkaasti.
Sisällön kaupallistaminen ja yrittäjyys
Koulutuksessa käsitellään myös sisällön kaupallistamista. Opit erilaisista keinoista ansaita tuloja sosiaalisessa mediassa, kuten mainostuloista, sponsoroinnista ja tilaajapalveluista. Lisäksi saat perustietoa yrittäjyydestä, kuten verotuksesta ja hinnoittelusta vaikuttajatyössä.
Kriisinhallinta ja viestintä
Mediakoulutuksessa opit myös käsittelemään haasteita, kuten negatiivista palautetta ja brändikriisejä. Koulutuksen myötä ymmärrät eettisyyden ja läpinäkyvyyden merkityksen sosiaalisessa mediassa sekä miten ylläpitää tasapainoa työn ja henkilökohtaisen elämän välillä. Käsittelemme myös sosiaalisen median vaikutuksia ylipäätään hyvinvointiin.
lukuvuosi
Lukuvuosi on laajuudeltaan 54 op.
Kenelle
Muurlan Opistolle voivat hakea kaikki 18 vuotta täyttäneet. Voit hakea meille vaikka olisit jo hakenut valtakunnallisessa yhteishaussa, sillä opisto ei ole mukana yhteishaussa.
Mediakoulutus -koulutus sopii:
- Sisällöntuottajat: Jos haluat kehittää taitojasi sosiaalisen median sisällöntuotannossa ja vaikuttajatyössä.
- Yrittäjät ja ammattilaiset: Kaikki, jotka haluavat ymmärtää sosiaalisen median hyödyntämistä liiketoiminnassa.
- Harrastajat: Jos olet innokas sosiaalisen median käyttäjä ja haluat kehittää omaa brändiäsi tai projektiasi.
hakeminen
- Hae 10.8.2025 mennessä.
- Muurlan Opistolle haetaan opiston omalla haulla.
- Oppilasvalinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.
hinta
- Koulutuksen hinta 510 e/kk
(4590 e/lukuvuosi 9 kk) - Opintomaksuun sisältyy opetus ja ohjaus, ja koulupäivisin lounas ja iltapäiväkahvi
- Opiston pihapiirissä on oma asuntola, josta voit hakea asuntolapaikkaa samalla kun haet meille opiskelemaan. Asukkaat maksavat opintomaksun lisäksi asumisesta.
- Tutustu maksu- ja peruutusehtoihimme.
Opiskeluvälineet
Opiskelussa tarvittavista välineistä saat tarkempaa tietoa opiskelun alussa. Muistiinpanovälineet riittävät ensimmäisenä päivänä.
opettajat
- Päivittyy
Opiskelu linjalla
Opi hallitsemaan sosiaalista mediaa, kehitä henkilöbrändiäsi ja luo sisältöä, joka vangitsee yleisösi huomion.